PAWEŁ LECHOWSKI
WYMAGANIA EDUKACYJNE
ORAZ SYSTEM OCENIANIA Z FILOZOFII
I. ZASADY OGÓLNE
1)Nauczanie filozofii w
Zespole Szkół im. Wisławy Szymborskiej w Częstochowie odbywa się na podstawie zatwierdzonego podręcznika:
"Spotkania z filozofią" Autor: Monika Bokiniec i Sylwester Zielka
Program został zmodyfikowany został zredukowany oraz uzupełniony nowymi treściami kształcenia podanymi na autorskiej stronie internetowej www.e-filozof.pl.
Modyfikacja: Paweł Lechowski według rezultatu dyskusji na Sekcji Dydaktyki Filozofii XI Polski Zjazd Filozoficzny. Lublin 9-14 września 2019
C-321 (Collegium Jana Pawła II)
ORGANIZATOR
Sekcja Dydaktyki Filozofii Przewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)
Sekcja Dydaktyki Filozofii
PROF. DR HAB. ALDONA POBOJEWSKA (UNIWERSYTET ŁÓDZKI) przewodnicząca
DR KATARZYNA KUCZYŃSKA (WROCŁAWSKIE CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI)
DR HAB. PAWEŁ GONDEK (KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II )
MGR JAROSŁAW MAREK SPYCHAŁA (UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU )
DR HAB. MACIEJ WOŹNICZKA, PROF. UJD (UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY IM. J. DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE)
DR HAB. HENRYK MACHOŃ, PROF. PO (POLITECHNIKA OPOLSKA)
DR HAB. WOJCIECH RECHLEWICZ (UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY)
DR JOANNA JAKUBOWSKA (UNIWERSYTET GDAŃSKI)
DR ŁUKASZ NYSLER (EWANGELIKALNA WYŻSZA SZKOŁA TEOLOGICZNA)
MGR ZBIGNIEW ZDUNOWSKI
DR MARIA PLESKACZYŃSKA (DWUJĘZYCZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. A. EINSTEINA W WILANOWIE)
DR INŻ. PRZEMYSŁAW CHMIELECKI (WYŻSZE BAPTYSTYCZNE SEMINARIUM TEOLOGICZNE)
DR HAB. KRZYSZTOF WOJCIESZEK (WYŻSZA SZKOŁA KRYMINOLOGII I PENITENCJARYSTYKI)
DR PIOTR IWAŃSKI (KLUB CHRZEŚCIJAŃSKO-DEMOKRATYCZNY W BUSKU-ZDROJU)
DR AGNIESZKA WOSZCZYK
DR JADWIGA TOMCZYK-TOŁKACZ (KARKONOSKA PAŃSTWOWA SZKOŁA WYŻSZA W JELENIEJ GÓRZE)
MGR MICHAŁ PŁÓCIENNIK (UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE)
MGR PAWEŁ LECHOWSKI (UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE)
1) Opiera się on na Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum. Uwzględnia wszystkie wymieniane w podstawie programowej cele kształcenia ogólnego (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe).
2) Na początku roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o zakresie wymagań na określoną ocenę oraz o sposobie i zasadach oceniania. Ocena śródroczna i roczna i musi być oceną średnią.
A. GRZECZNOŚĆ – WARUNEK KONIECZNY
W związku z tym, że odnoszę się do wszystkich dzieci z równą sprawiedliwością i bezstronnością poinformowałem je ustnie na początku nauki filozofii o pewnych zasadach. Przez to poinformowanie starałem się przyzwyczajać dzieci do prawości i do dobrego. Teraz przypominam te zasady.
Głównym regulatorem ludzkiego zachowania od zamierzchłych czasów było prawo i moralność.
Najważniejsza rzecz – mówiłem - to jest uprzejmość i grzeczność. Ktoś, kto się głośno zachowuje, nagabuje sąsiadów z ławki, albo nie potrafi zająć w niej miejsca lub uważa, że ławka jest jak z gumy i może w niej siedzieć dowolna liczba uczniów – nie jest uprzejmy. Można mieć wiele spraw do załatwienia, ale czy należy to robić na lekcji?
Jeśli ktoś wstaje wychodzi, potem przychodzi, znowu wstaje, podchodzi do kogoś innego, jeżeli nie potrafi usiedzieć na miejscu – nie jest uprzejmy. Wystarczy policzyć ile razy się wstawało. Lekcja to nie grupa towarzyska. Jeśli klasa nie jest cicho w tracie seansu, tak jak w kinie, choćby film trwał nawet 10 minut - klasa nie jest uprzejma.
Pamiętaj, że każdy ma wolność decydowania o swojej uprzejmości.
Gdy w nieuprzejmiej klasie znajdzie się chociaż jedna uprzejma osoba, która usiądzie i nie wstaje, jest zainteresowana tematem i można z nią porozmawiać – jeśli jest taka osoba, a daje odpowiedzi głośne i ze związkiem - ja ją znajdę i dam piątkę.
Co się tyczy uprzejmości i rozumienia przedmiotu u pozostałych mogę mieć pewne wątpliwości, więc tacy będą mieli trójki.
Filozofia kształci i uszlachetnia dzieci.
Efekt kształcenia: Uczeń potrafi rozpoznać, wybrać i przestrzegać właściwej konwencji zachowania: indywidualnej albo społecznej.
B. AKTYWNOŚĆ – WARUNEK WYSTARCZAJĄCY
Celem nauczania filozofii jest uzyskanie kompetencji w zakresie: mądrość praktyczna, rozsądek, roztropność.
W związku z tym, że odnoszę się do wszystkich dzieci z równą sprawiedliwością i bezstronnością informuję o wstawieniu do dziennika proponowanych ocen z filozofii na koniec półrocza i roku szkolnego. Staram się przyzwyczajać dzieci do prawości i do dobrego.
Jeśli nie przeszkadzają, zachowują pełną uwagę w czasie lekcji i są aktywne, czyli dają odpowiedzi głośne i ze związkiem, to mają czwórkę. Natomiast ci, którzy ze mną rozmawiają i wiem, że dobrze rozumieją przedmiot mają piątkę. Co się tyczy rozumienia przedmiotu u pozostałych mam na razie pewne wątpliwości, więc postawiłem trójki. Filozofia kształci i uszlachetnia sposób myślenia dzieci.
W celu sprawdzenia u dzieci rozumienia przedmiotu i sposobu myślenia, zamieściłem content na klasowym Messengerze lub na stronie www.e-filozof.pl
3) Nauczyciel dostosowuje formy i wymagania stawiane uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4) Zakres dłuższych sprawdzianów pisemnych (prac klasowych) oraz ich dokładne terminy są podawane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
5) Kartkówki, ustne odpowiedzi nie są zapowiadane przez nauczyciela (obejmująca tematyka-trzy ostatnie tematy lekcyjne).
6) Nauczyciel na bieżąco określa zakres oraz terminy wykonania prac domowych lub innych form aktywności.
7) Nauczyciel ocenia i udostępnia uczniom pisemne prace wraz z ustnym uzasadnieniem oceny.
II. ZASADY OCENIANIA
Na zajęciach z filozofii nie obowiązuje zeszyt, lecz content w Messengerze oraz nie jest wymagany podręcznik.
Ocenie podlegają:
a) Aktywne uczestniczenie w lekcji;
b) Wypowiedzi ustne;
c) Wypowiedzi pisemne;
d) Przygotowanie materiałów do lekcji;
e) Przygotowanie argumentów do dyskusji;
f) Aktywność w Messengerze zamiast w zeszytu;
g) Prace domowe;
h) Prezentacje, referaty, projekty;
i) Prace dodatkowe/ Osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
Poza powyższymi ocenami stosowane są również „plusy”, głównie za aktywność na lekcji i niektóre prace domowe.
Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji: na początku zajęć, przed rozpoczęciem procesu dydaktycznego/jedno na semestr
(pięć „plusów” stanowi ocenę bardzo dobrą).
1.Jeżeli uczeń otrzyma ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, ma prawo do napisania sprawdzianu w drugim terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Wynik poprawionego sprawdzianu pisanego w drugim terminie anuluje otrzymaną ocenę w pierwszym terminie.
2. Uczeń jest zobowiązany do napisania go w terminie wyznaczonym przez nauczyciela z możliwością uzyskania najwyższej oceny.
3. Jeżeli uczeń nie napisze sprawdzianu w żadnym z wyznaczonych terminów lub jeżeli nieobecność ucznia na pierwszym terminie sprawdzianu jest nieusprawiedliwiona, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy. Odstąpienie od tej zasady jest możliwe tylko w przypadkach losowych, po bezpośrednim kontakcie z rodzicami ucznia.
4. Ocen z kartkówek uczeń nie poprawia (dopuszcza się odstąpienie od tej zasady uwzględniając zaistniałe sytuacje, wcześniejsze uzgodnienia z klasą).
5. Sprawdziany pisemne, kartkówki, odpowiedzi ustne i zadania domowe są obowiązkowe.
III. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH
1. Ocena końcowa ucznia zależy od jego pracy w ciągu całego roku szkolnego. Nauczyciel może podwyższyć ocenę uczniowi, jeżeli uzna to za uzasadnione.
2. Oceny bieżące ustala się według następującej skali:
a) stopień celujący — 6;
b) stopień bardzo dobry — 5;
c) stopień dobry — 4;
d) stopień dostateczny — 3;
e) stopień dopuszczający — 2;
f) stopień niedostateczny — 1.
Za pozytywne oceny bieżące oraz klasyfikacyjne uznaje się wszystkie wyżej wymienione oceny z wyjątkiem oceny niedostatecznej.
3. Przy ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie znaków + i –.
4. W przypadku prac ocenianych w skali punktowej (sprawdziany, kartkówki….) stosuje
się następujące przeliczenia punktów na ocenę:
0% — 44% niedostateczny;
45% — 59% dopuszczający;
60% — 74% dostateczny;
75% — 89% dobry;
90% — 99% bardzo dobry;
100% — celujący.
5. Ocena śródroczna, końcoworoczna- przyjęto następujące przedziały ocen:
1,75 i poniżej ocena niedostateczna
1,76-2,75 ocena dopuszczająca
2,76-3,75 ocena dostateczna
3,76-4,75- ocena dobra
4,76-5,75 ocena bardzo dobra
5,76 i powyżej ocena celująca
6. Ocena końcowa ucznia zależy od jego pracy w ciągu całego/semestru/roku.
Zasady oceniania z przedmiotu –Filozofia są zgodne z wewnątrzszkolnym systemem oceniania-rozdział 13 Statutu szkoły.
7. Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania uczeń może być nieklasyfikowany z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych, przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
IV. ZAKRES WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE
Metody sprawdzania osiągnięć obejmują:
a) prace kontrolne mające na celu sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości: karty pracy, testy, prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi;
b) prace klasowe oraz zadania domowe służące sprawdzeniu stopnia rozumienia i krytycznej analizy zagadnienia filozoficznego: esej argumentacyjny, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia;
c) obserwację ucznia służącą ocenie aktywności, opanowania zasad argumentacji i dyskusji oraz wykorzystania wiadomości i terminologii filozoficznej: dyskusja, debata, praca zespołowa;
d) prezentacje, referaty i projekty służące sprawdzeniu zaangażowania uczniów i stopnia zrozumienia nabytych wiadomości i umiejętności.
Możliwość zastosowania metod sprawdzania osiągnięć w trybie pracy zdalnej, stacjonarnej.
Ocena celująca
Uczeń:
– stosuje adekwatną i poprawną terminologię filozoficzną,
– prezentuje poznane kierunki, postaci i stanowiska filozoficzne,
– rekonstruuje i wyjaśnia argumentację zawartą w materiałach źródłowych,
– pracuje z zaangażowaniem podczas zajęć i w czasie samodzielnej pracy w domu,
– podejmuje samodzielną krytykę stanowisk filozoficznych,
– określa i broni własnego stanowiska w odniesieniu do poznanych wiadomości,
– poprawnie formułuje argumentację i nie popełnia błędów logicznych,
– uczestniczy w dodatkowych inicjatywach: konkursach, olimpiadach, warsztatach.
Ocena bardzo dobra Uczeń:
– stosuje poprawną terminologię filozoficzną,
– prezentuje poznane kierunki, postaci i stanowiska filozoficzne,
– rekonstruuje argumentację zawartą w materiałach źródłowych,
– pracuje z zaangażowaniem podczas zajęć i w czasie samodzielnej pracy w domu,
– prezentuje krytyczne uwagi oraz stawia trafne pytania do materiałów żródłowych,
– określa i broni własnego stanowiska w odniesieniu do poznanych wiadomości,
– poprawnie formułuje argumentację i nie popełnia błędów logicznych.
Ocena dobra
Uczeń:
– zna terminologię filozoficzną i stosuje niektóre pojęcia,
– odwołuje się do poznanych kierunków, postaci i stanowisk filozoficznych,
– rekonstruuje argumentację zawartą w materiałach źródłowych,
– pracuje aktywnie podczas zajęć i w czasie samodzielnej pracy w domu,
– stawia pytania do materiałów źródłowych,
– określa własne stanowisko w odniesieniu do poznanych wiadomości,
– formułuje argumentację i popełnia nieliczne błędy logiczne.
– zna terminologią filozoficzną,
– rozpoznaje kierunki, postaci i stanowiska filozoficzne,
– rozpoznaje stanowiska filozoficzne w materiałach źródłowych,
– pracuje podczas zajęć i wykonuje zadania domowe,
– stawia pytania do materiałów źródłowych,
– nie popełnia znacznych błędów logicznych podczas wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Ocena dopuszczająca: Uczeń:
– zna podstawowe pojęcia filozoficzne i logiczne,
– rozpoznaje najważniejsze kierunki, postaci i stanowiska filozoficzne,
– rekonstruuje główne tezy zawarte w materiałach źródłowych,
– pracuje podczas zajęć (niekiedy w asyście nauczyciela) i wykonuje zadania domowe. Ocena niedostateczna: uczeń nie spełnia warunków przewidzianych na ocenę dopuszczającą:
– nie zna podstawowych pojęć filozoficznych i logicznych,
– nie rozpoznaje najważniejszych kierunków, postaci i stanowisk filozoficznych,
– w większości rekonstruuje główne tezy zawarte w materiałach źródłowych,
– pracuje podczas zajęć (w większości w asyście nauczyciela)
- nie wykonuje zadań domowych.